Sedna

  Ærø Friskole arbejdes der hele tiden målbevidst med at skabe de bedste forudsætninger for trivsel. Alle børn er i trivsel og føler sig trygge. Vi arbejder aktivt og opmærksomt med trivslen i alle fag og på tværs af klassetrin. For os er fællesskabet i fokus, men vi vægter højt, at der er plads til forskellighed.

På Ærø Friskole vil vi styrke det enkelte barn oplevelse af at være vigtig i verden og være tryg i at tage sin plads – ikke på bekostning af fællesskabet, men som ligeværdig i alle relationer.

Når børnene skal i udskolingen, skal de i højere grad tage medansvar for deres egen læringsproces. Derfor forventer vi, at de selv tjekker ugeplanen i ElevIntra, holder styr på lektier og er aktivt deltagende i undervisningen. Desuden forventer vi, at de positivt indgår i gruppearbejde og tager ansvar for eget individuelt arbejde.

På Ærø Friskole vil vi gerne åbne verden og det omkringliggende samfund, så børnene forstår deres betydning for andres trivsel.

LÆRING

På skolens ældste trin arbejder vi med forudsigelighed, struktur og hen imod folkeskolens afgangsprøver.

Vores fokus er fortsat på arbejdsformer, f.eks. gruppearbejde, hvor vi arbejder hen imod en større forståelse for at samarbejde kræver kommunikation, diskussion, argumentation og kompromis. Individuelt arbejde er vigtigt på dette alderstrin, for bl. a. at styrke elevernes selvstændighed og selvværd. Medansvaret for egen læringsproces har stor betydning nu.

På Friskolen er vi meget opmærksomme på, at vores elever er vant til meget trygge rammer på en lille skole. På skolens ældste trin åbner vi op mod verden udenfor på mange forskellige måder, bl.a. gennem vores lejrskoleture, samarbejdet med UU-vejleder omkring brobygning, praktik og fokus på livet efter Friskolen og aktuelle og relevante undervisningsforløb.

I Sedna (9. kl.) er vi meget orienterede på at gøre eleverne klar til prøver. Gennem arbejdet med spændende emner skal eleverne klædes på til prøverne. Det betyder at vi løbende gennem året har den del deadlines, øveprøver og der gives i Sedna karakterer i et mere systematisk omfang.

ÅRSHJUL

Hvert år arbejder Friskolen med et nyt overordnet tema.

Jupiter

Saturn

Sedna

  • Introuge
  • Lejrskole hvert 2. år
  • Juleafslutning med åben scene
  • Fastelavnsfest
  • Motionsdag
  • Fælles fodboldturnering
  • Forældredage
  • Tema Forestilling hvert 2. år
  • Projektopgave, opstart hvad vil det sige at skrive en større opgave
  • Film
  • FFF-Fælles faglig forløb ved fagene Fysik/kemi, Biologi og Geografi
  • Skriftlige afleveringer ved Dansk og Matematik
  • Outro uge
  • Introuge
  • Lejrskole hvert 2. år
  • Tema Forestilling hvert 2. år
  • Juleafslutning med åben scene
  • Fastelavnsfest
  • Motionsdag
  • Fælles fodboldturnering
  • Forældredage
  • Projektopgave
  • FFF-Fælles faglig forløb ved fagene Fysik/kemi, Biologi og Geografi
  • Skriftlige afleveringer ved Dansk, Matematik, Engelsk og Tysk
  • Terminsprøve
  • Brobygning
  • Infomøde omkring Studieretninger
  • Fylla tur
  • Outro uge
  • Introuge
  • Lejrskoletur til København
  • Tema Forestilling hvert 2. år
  • Juleafslutning med åben scene
  • Fastelavnsfest
  • Motionsdag
  • Fælles fodboldturnering
  • Forældredage
  • Projektopgave
  • FFF-Fælles faglig forløb ved fagene Fysik/kemi, Biologi og Geografi
  • Skriftlige afleveringer ved Dansk, Matematik, Engelsk og Tysk
  • Terminsprøve
  • Praktikforløb
  • Infomøde omkring Studieretninger
  • Hvad stå man overfor som ungt menneske
  • Livet efter friskolen
  • Forberedelse til årsprøver
  • Outro uge