Idræt & bevægelse

På Ærø Friskole vil vi gerne, at eleverne oplever glæde og en øget bevidsthed om deres egen formåen.

Når vi taler om idræt og bevægelse tænker vi, som i andre sammenhænge, på det hele menneske og derfor også om bevægelse og idræt, for såvel krop som sind. Dette betyder at vi udover den gængse idrætsundervisning også underviser i discipliner som styrker både kroppen og sindet, herunder hører discipliner som meditation, yoga, massage og thai chi.

Til den traditionelle idrætsundervisning lejer skolen sig ind i ÆIK´s hal i Ærøskøbing, hvor der er redskaber, bolde, net-typer mv. og det er primært her at idrætsundervisningen af eleverne fra Venus til Jupiter, finder sted. I vores yngste gruppe Merkur arbejde vi med motorik og bevægelse på skolen og i naturen omkring os.

Vi har svømmeundervisningen på skemaet, hele året i Jorden.

Derudover har vi siden skolens start arbejdet med klatring og har således også etableret en ti-meter høj klatrerute på et af skolegårdens træer. Dette lader sig gøre, med et tysk system, der tillader os at montere klatregreb på træet, uden at det skader træet. Skolens tidligere klatreansvarlige har også, med tilladelse fra golfklubben, etableret en sportsklatringsrute på fyrtårnet ved Skjoldnæs. Når evnerne og modet virkelig skal udfordres er dette stedet. Her kan nemlig klatres og rappelles på hele 18 meter granit fra Bornholm! Dette er faktisk enestående for Danmark, det det er meget sjældent at finde klippe på disse kanter….

I øjeblikket har vi ikke klatreinstruktør på skolen – så hvis du er klatreinstruktør og har lyst til at starte et samarbejde op med skolen, så tøv ikke med at tage kontakt.

Frikvarter samt Fritiden

Vi vil gerne give muligheden for at afprøve discipliner udover de gængse i faget idræt.

Derfor har vi på skolen; skateboard, in-liners, cykler og løbehjul som børnene kan låne i frikvarterne samt når de er i Fritiden om eftermiddagen.

Skolegården er indrettet med bla. en mini-rampe, en funbox med rail, diverse ramper og en bouldervæg med udhæng, der giver mulighed for at træne klatring uden sikring og som sjovt legeredskab til de yngre elever.

Idræt og bevægelse