Køkkenet

Køkkenet er et af skolens omdrejningspunkt, stedet hvor hele skolen, både elever og lærer samles, for at spise frokost.

Det er også stedet, hvor man kan eksperimentere med forskellige ting, man kan have gruppearbejde, kan få et plaster på hvis man har slået sig eller være lidt i fred og ro. Det bruges også tit til emneuger, hjemkundskab, møder, fællesspisninger m.m.

Eleverne kommer tit ind, for at høre hvad vi skal have at spise til frokost, eller bare for at snakke lidt –  og nogle kommer i deres frikvarter, for at høre om de kan hjælpe med noget i køkkenet, det er ganske enkelt ”hjertet” på skolen.

Køkkenets dagligdag

Om morgenen

Inden undervisning, kan de elever der ikke har fået eller fået for lidt morgenmad hjemmefra, få havregryn med mælk, så de er klar til at modtage undervisning.

I formiddagspausen

Bliver der sat kasser med frugt til grupperne, som så henter dem og deler ud i grupperne, inden frikvarteret.

Til frokost

Kommer alle i køkkenet, vasker eller spritter fingre og finder deres plads. Dagens menu er sat på bordet i skåle og fade, så man selv kan tage det over man kan spise, ønsker man ikke dagens ret, er der altid mulighed for at få rugbrød med pålæg og grøntsager.

I eftermiddagspausen

Bliver der sat eftermiddagsmad ud til de børn der har undervisning efter kl. 13.30. Denne spises i biblioteket eller tages med ud i frikvarteret. De elever der skal i Fritiden, møder ind i køkkenet hvor de får deres eftermiddagsmad kl. 13.20.

Arbejdet og undervisningen i køkkenet

Eleverne sidder noget af året i klassegrupper og i holdgrupper med både store og små i hver gruppe. Hver uge er der en ny gruppe i køkkenet. De hjælper nogen gange i formiddagspausen og altid efter spisning, hvor de hjælper med at tage af bordene, tørre bordene af og evt feje gulvet.

Når eleverne er med i køkkenet, hjælper de med at lave frokosten.

I køkkenet lærer eleverne blandt andet også at samarbejde og at alle kan bidrage med noget, stor som lille. At deres indsats betyder noget for fællesskabet. Det mad vi serverer på skolen, er lavet ud fra sundhedsstyrelsen anbefalinger.  Alle elever og lærere spiser sammen i køkkenet, ingen har madpakker eller andet med. Der bliver serveret vand på skolen, kun ved særlige festlige lejligheder, får eleverne saft eller sodavand. Der er mulighed for at tilmelde barnet som vegetar. Er der behov for lægeordinerede diæter – aftales dette med køkkenet.