Kostpolitik

Kostpolitikken på Ærø Friskole tager udgangspunkt i de 10 kostråd. Vi har bestemt at vi vil leve op til måltidsmærket, se mere på www.måltidsmærket.dk. Vi tror på at vi kan øge elevernes kostmæssige bevidsthed, ved at servere sund varieret kost, som vi laver med omhu og respekt for råvarer, sæson og årstider.

I praksis bruger vi de 10 kostråd ved at:

1. Der i madplanen bliver taget højde for, at både kød og tilbehør er varieret i løbet af ugen. Maden serveres i skåle, så eleverne kan tage den portion, de kan spise, og vi opfordrer til, at de i stedet tager to små portioner i stedet for at smide mad ud.

2. Der sættes udskåret frugt og grønt ud til eleverne om formiddagen. Der serveres enten salat, råkost eller grøntsagsstave hver dag. I gryderetter, kødretter og pålægssalater er der altid mange grøntsager, da det ”sparer” på kødet og giver god smag.

3. På madplanen er der fisk eller fiskepålæg på en gang om ugen, mange elever spiser fiskepålæg, flere gange om ugen, da der næsten altid er makrel som pålæg.

4. Brød, boller og flutes bager vi selv, med fortrinsvis økologisk mel og kerner. Mindst 1/3 er enten fuldkornsmel, hele eller knækkede kerner. Vi bruger lidt olie i stedet for mættet fedtstof og vand i stedet for mælk. Rugbrød køber vi i skiver og det er fuldkornsbrød. Vi serverer kun grov pasta af forskellig art.

5. Vi vælger så vidt muligt magert kød og pålæg. Pålægssalater er rørt med 1/3 mayonnaise og 2/3 magert mælkeprodukt, så fedtprocenten formindskes, det samme gør vi med mayonnaise og remoulade, og de får det normalt kun, når det står på madplanen.

6. Vi køber økologisk letmælk, og øvrige mælkeprodukter er så vidt muligt magre.

7. Vi bruger olie og lidt økologisk smør i stedet for margarine.

8. Vi bruger så lidt salt og bouillon som muligt, i stedet bruges grøntsager og krydderier som smagsgiver.

9. Eleverne må ikke drikke sodavand, spise slik og kage m.m. i skoletiden, dog får vi dessert eller kage den første fredag i måneden og ved festlige lejligheder. Ved fødselsdage må eleverne dele lidt ud til klassen.

10. Vi serverer kun vand til eleverne.

September 2018