Når børnene starter i Venus åbnes dørene til skoleverdenen yderligt op. Børnene får nye fag på skemaet, nye og flere lærere bliver en del af deres hverdag, de møder og bliver en del af skolens demokratiske forum, Elevrådet og får et medansvar i skolens køkken, hvor de på skift hjælper, når de er på køkkenholdet. På mange måder åbnes rammerne for deres dag i skolen.
For mange er det et stort spring at komme op i Venus og derfor, har vi gjort vores bedste for at tage de vaner og kulturer med fra Merkur, som giver mening i Venus. Efter morgensamling mødes vi til Fællestime i Venus, hvor vi gennemgår dagen. Gruppelederen er den gennemgående person i Fællestimen, dette i håb om at skabe tryghed og kontinuitet. Vi finder i fællesskab ud af hvem der mangler i fællesskabet denne dag, om der er meddelelser til dagen; nogen der skal til tandlæge eller om der er vikar i løbet af dagen og hvad børnene skal efter skole. Børnene skiftes til at læse madplan og køkkenhold, dagens skema og skrive dagens dato på klassens “datotavle”. Det giver ro for alle parter at vide hvordan skoledagen ser ud og styrker vores fællesskab og viden om hinanden, når vi har dette rum til at dele…at alle bliver set og er vigtige for vores fællesskab.