Friskolens fælles forestilling

En af friskolens gyldne traditioner, er vores fælles forestilling, som vi arbejder med hvert andet år. En tradition som vi har haft næsten fra skolens start.

Vi tager oftest udgangspunkt i en ide eller en “kendt” historie og laver i fællesskab, vores eget manuskript ud fra det.

I 2016 lavede vi f.eks vores egen udgave af Michael Endes bog “ Momo”, i vores udgave hed den “Momo og Bibi”.

I 2018 lavede vi forestillingen “ Drømmefanger”, som vi selv havde skrevet fra bunden, via en masse små kreative processer, som til sidst blev bundet sammen, som en smuk sløjfe.

For at kunne skabe sådan en stor flot forestilling, så bliver der arbejdet på livet løs,  i 5 forskellige værksteder; Medie, scenografi, kostumer, musik, og drama.

Alle elever, undtagen eleverne i Merkur- som får en rolle i forestillingen i slutningen af processen, vælger sig ind på et værksted. Værkstederne arbejder med forestillingen, som til sidst kulminerer med en samlet opsætning som bliver opført for familie, venner og inviterede klasser fra Marstal skole.

Et af målene ved at lave forestillingen er, at alle oplever, at de har en betydning, også selvom man ikke lige har hovedrollen og står på scenen. Det har lige stor betydning om du feks har knoklet med at lave kostumer, styret lys, lavet plakat, spillet tromme eller bygget kulisser.

Alles indsats er en vigtig brik i det store puslespil, som vores fælles forestilling, er!