Køkkenet

Køkkenet er et af skolens omdrejningspunkt, stedet hvor hele skolen, både elever og lærer samles, for at spise frokost.

Det er også stedet, hvor man kan eksperimenterer med forskellige ting, man kan have gruppearbejde, kan få et plaster på hvis man har slået sig eller være lidt i fred og ro. Det bruges også tit til emneuger, hjemkundskab, møder, fællesspisninger m.m.

Eleverne kommer tit ind, for at høre hvad vi skal have at spise til frokost, eller bare for at snakke lidt, og nogle kommer i deres frikvarter, for at høre om de kan hjælpe med noget i køkkenet, det er ganske enkelt ”hjertet” på skolen.

 


Køkkenets dagligdag


 

Om morgenen

inden undervisning, kan de elever der ikke har fået, eller fået for lidt morgenmad hjemmefra få havregryn med mælk, så de er klar til at modtage undervisning.

I formiddagspausen

bliver der i fælleslokalet sat frugt og grøntsager ud, det er skåret i stykker, så man ikke skal vælge et bestemt stykke, men kan tage flere forskellige stykker, hvilket gør, at eleverne spiser flere grøntsager og ikke kun æbler. Herudover er der altid sat glas og vand frem.

Til frokost

kommer alle i køkkenet, vasker fingre og finder sig en plads. Dagens menu er sat på bordet i skåle og fade, så man selv kan tage det over man kan spise, ønsker man ikke dagens ret, er der altid mulighed for at få rugbrød med pålæg og grøntsager.

I eftermiddagspausen 

bliver der sat eftermiddagsmad ud til de børn der har undervisning efter kl. 13.30. Mandag og onsdag serveres grovbrød, frugt og grøntsager. Tirsdag og torsdag serveres der grovbrød med marmelade, nogle gange er der ost, pålæg eller honning.


Arbejdet og undervisningen i køkkenet


Eleverne er delt op i køkkengrupper, med både store og små i hver gruppe. Hver uge er der en ny gruppe i køkkenet, de hjælper i formiddagspausen og efter spisning. Nogle planeter er også i køkkenet når de har idræt – i de uger hvor de er på køkkenhold.

Når eleverne er med i køkkenet, hjælper de med at lave frokosten. De er med til dække bord, rører dej, former brød og boller, ordner grøntsager, laver salat og lærer at rydde op efter sig selv.

Tanken med at have eleverne med i køkkenet er, at de naturligvis skal lære at lave mad, men også at de får indblik i vigtigheden i hygiejne, sundhed og økonomi.

Vores køkkenleder Helle Albertsen siger

Min filosofi er, at man gerne må lave fejl, når man bare lærer af dem. I praksis vil det sige, at jeg eksempelvis i en emneuge, hvor vi skulle lave bolsjer, lod eleverne ”brænde” den første portion bolsjer af. Deres opmærksomhed blev skærpet og de fik lavet de fineste bolsjer efterfølgende.

I køkkenet lærer eleverne også at samarbejde, at alle kan bidrage med noget stor som lille, og at deres indsats betyder noget for fællesskabet.