Musik

Det er meget tilfredsstillende at synge en sang eller spille på et instrument. Enten alene eller i fællesskab. Musik KRÆVER ro, fokus og fordybelse for at fungere og kan være med til at give et kreativt pusterum fra en travl dag. Musik understøtter endda elevernes læring i andre fag.

Men udover at spille og synge kendte klassikere, forsøger vi også at skabe et musikalsk rum, for elevernes egen SKABERTRANG, for deres egne kompositioner.

Alle mennesker er født musikalske

Dette gør vi helt nede fra de yngste klasser, hvor de skaber deres egne rytmer, remser, melodier og klangflader, op til de ældste elever, der skriver selvstændige sange og arbejder med akkordsammensætning, form og instrumentering. Dette dokumenteres ofte med optagelser, så eleverne kan høre ”hvad de kan” eller vi bruger det til reelle produktioner af musiknumre eller musik til film og fælles optrædener.

Der er musik på rigtig mange måder på Ærø Friskole:

• Musikundervisningen fra 2.-6. Klasse.
  • Den daglige fællessang til samlingen for hele skolen.
  • Valgfag i musik/ sammenspil/ band for 6.-9. Klasse.
  • Frivillige bands og andre musiske konstellationer der opstår mellem elever, under vejledning af friskolens musiklærere. Disse spiller i pauserne eller efter skole, hvor musikrummet står til deres rådighed.
  • Musik i forbindelse med andre fællesarrangementer, f.eks. Årets Forestilling.
  • Den kommunale musikskole har også en afdeling på skolen.

Hvis en elev eller en gruppe ønsker at spille en sang eller et instrument, står vi (næsten) altid parat med kompetent vejledning.

Musik