Vi er på Ærø Friskole bevidste om at børnehaveklassen er indgangen til skolelivet, – forhåbentligt et sprudlende et. Vi lægger derfor stor vægt på, at året i Merkur giver tryghed, gode skolevaner og forhåbentligt et spirende livsmod.
Fællesskab
Når de nye elever starter i basis får de en skoleven som er en elev fra en af de større klasser. Storevennen sidder sammen med den nye elev til morgensamling og er der for at hjælpe den nye elev med hurtigere at føle sig tryg på kryds og tværs af aldre. Samtidigt kan de også hjælpe med små-praktiske ting som “hvor er det nu toilettet er?”, “hvad skal jeg når klokken ringer?” osv..
Vi værdsætter fællesskabet i Merkur og har en fællestund/Merkurtid hver morgen, hvor vi har de samme meningsfulde rutiner som skaber tryghed og fremmer trivslen. Under Merkurtid sidder vi i rundkreds og ser hinanden, har fokus på dagen og hvad der rører sig i eleverne. Vi skaber rum for at have lyst til at fortælle og træning i at lytte til andre.
Læring i Merkur
Merkur har Dansk og Matematik som faste fag, andre fag inkorporeret i disse.
For denne aldersgruppe foregår læring og erfaring gennem fantasi, sansning, oplevelse og leg. Jo mere læringen kan komme til hjernen gennem en sansning igennem kroppen, jo bedre. Vi arbejder med en kreativ og sansende tilgang til undervisningsmaterialet, når det er muligt og oplagt.
I perioden august-november og perioden marts-juni, tager vi hele onsdagen på Onsdagstur.
Vi tager på opdagelse i den Ærøske nær-natur/kultur, og vi tager på opdagelse i legens land, når eleverne kan give den gas ved stranden,skoven/Lunden eller et helt andet sted. Vi har primært naturfaglige fokuspunkter, tid til leg og sansemotoriske oplevelser (som at soppe, også i efteråret, gå på tang med lopper i og gå på hårde sten).
Det gælder om at gribe og udfordre den fantastiske nysgerrighed, spontanitet og appetit på at lære nyt, som eleverne kommer med, når de starter i skole.
Dette bestræber vi os på i Merkur, bl.a.ved at:
- Opøve elevernes evne til at være fag-detektiver, så de trænes i at være problemløsere.
- Arbejde i længere perioder med et overordnet emne eller tema, som vi i fællesskab kan dykke ned i.
- Tage elevernes evner og viden alvorligt.
- Tage ud i naturen og indsamle og undre os over naturfaglige sammenhænge og fænomener.
Børn lærer på forskellige måder og i forskellige tempi og vi er derfor obs på at give flere læringsveje til et givent emne.
Vi arbejder med selvværd, individ og rummelighed i gruppen ved blandt andet, at eleverne udtrykker sig fysisk gennem bevægelses såsom yoga, nærhed og omsorg i massage og elevernes selvfølelse i krea.
Merkurs kultur og trivsel
Med inspiration i den danske filosof Løgstrups tanker: “Om at det er i mødet med hinanden at vi bliver til”, så er det det grundlæggende fundament i Merkur at vi ser hinanden og at vi hver især har betydning for hvordan den andens dag bliver.
Vi stræber således på at møde hinanden med tillid til og værdi i vores forskellighed.
“For at kunne blive behandlet lige må vi behandles forskelligt”..
Vi bruger vores tre gyldne regler, som er en ramme for et trygt og inkluderende fællesskab og for at have et fælles sprog, ift konflikter. Når vi har de tre Gyldne regler, så behøver vi ikke andre regler for samvær.