Morgentimen efter samling skulle gerne være genkendelig fra Merkur. Vi siger godmorgen, snakker om dagens skema, madplan og tager evt. meddelelser. Denne rutine har vi for at give fokus på fællesskabet fra morgenstunden og for at skabe tryghed omkring resten af dagen. I Venus bliver børnene introduceret for et nyt fag; Idræt, engelsk, Billedkunst, Natur og teknik.
Venus
Læring i Venus:
I Venus har vi bla. fokus på gruppearbejde, hvor vi arbejder hen imod en større forståelse for at samarbejde kræver kommunikation, diskussion, argumentation og kompromis. Tryghed er vigtigt for al læring. Vi prøver at bygge på børnenes interesser og begejstring.Vi tror på, at vi lærer allerbedst, når vi også lærer at formidle vores viden. At læring også er en social proces og mening bliver skabt i dialog, og for at tankerne skal blive helt bevidste for den, der tænker, må de verbaliseres. Det er også ud fra dette læringssyn, at børnene øver sig i at fremlægge deres opgaver og bidrage til morgensamling, med et kendt stof. Når man er i et nyt læringsområde, betyder det for mange usikkerhed. Derfor er det så vigtigt, at vi tør fejle, lære af vores fejl og prøve igen. I Venus arbejder vi stadig med at lære, at lære. Vi værdsætter børnenes svar og meninger ved at hjælpe dem med at bringe dem videre til de andre elever, som noget der er værd at samtale videre om.
Vi arbejder med det nære omkring os; vores hverdag og familie men tager også på himmelflugt ud i verdenen og ser på alt det vi undres over og søger større indsigt.
Det er vigtigt at vi, både børn og voksne, har respekt for at vi lærer i forskellige tempi og på forskellige måder – og at vi kan hjælpe hinanden, uanset klassetrin og alder.
Trivsel i Venus:
Vi arbejder aktivt og opmærksomt med trivslen i Venus,
I fortsættelse fra elevernes tid i Merkur, har vi fokus på, at man kan opleve de samme situationer fra flere vinkler, og at man kan have forskellige opfattelser. Vi har stadigvæk opmærksomhed på, hvordan vi behandler hinanden bedst, giver plads til vores forskelligheder og hvad man kan gøre for at sætte grænser.
Vores fokus er, hvordan vi bedst får skabt et trygt og givende fællesskab for klassen.
Venus’ tre trivselsregler
- Husk at sige “stop”, når noget går over dine grænser og husk at mærke efter, når de gør det.
- Vi passer på hinanden – hjælper, tager hensyn, rydder op efter os.
- Vi siger ja til hinanden – ingen skal udelukkes i lege og fra fællesskabet.
Venus’ huskere – til forældrene:
- Kontaktinfo: Al skriftlig kontakt sker via Forældreintra. Beskeder skrives både til Dansk og Matematik læreren . Forvent svar indenfor 2 dage.
- Fravær: Er dit barn syg/holder fri, så skriv til både Dansk og Matematik læreren. Ved fri i mere end 2 dage, skal dit barn bedes fri hos skolelederen.
- Lektier: Venus får ikke lektier for, men vi opfordrer til daglig læsning derhjemme gerne med støtte fra forældre til dem, der læser mindre selvstændigt.
- Kriser: Hvis I, i familien oplever kriser, det kan være skilsmisse, sygdom m.m. så er det en stor hjælp for jeres barn og os hvis I fortæller os det, så vi bedre kan forstå eleven og kan være der for at hjælpe.
- Tasker: Skoletasker skal med hjem hver dag.